-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49902 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفسير اين آيه (هر كس بعد از ايمان به خدا كافر شود، توبه اش هرگزپذيرفته نمي شود) چيست؟
در تفسير اين آيه دو نكته گفته شده است: 1- اين آيه مربوط به كساني است كه حقيقتاً توبه نمي كنند؛ بلكه هنگام غلبه اسلام بر آنان به خاطر رهايي از خطر، اظهار ندامت و پشيماني مي كنند. اين مسأله از شأن نزول آيه نيز به دست مي آيد. در شأن نزول آيه گفته اند كه حارث بن سويد و يازده نفر از يارانش از اسلام برگشتند. سپس «حارث» پشيمان شد و توبه كرد و به سوي پيامبر(ص) بازگشت، ولي ياران او بر كفر اصرار ورزيده و گفتند ما در قله مي مانيم و عليه پيامبر تلاش مي كنيم تا او را شكست دهيم. پس اگر او شكست خورد چه بهتر؛ ولي اگر او پيروز شد توبه مي كنيم و او توبه ما را خواهد پذيرفت. در اين جا روشن مي شود كه توبه آنان توبه حقيقي نيست؛ بلكه راهي براي رهايي از چنگال عدالت است و آيه چنين چيزي را رد مي كند؛ زيرا اگر قرار باشد چنين توبه اي پذيرفته شود، اساساً توبه راهگشاي هر نوع بزهكاري و سپس گريز از عدالت و حكم خدا خواهد شد و اين با فلسفه توبه - كه انابه حقيقي و تصفيه باطل از گناه است - منافات دارد. 2- احتمال ديگر آن است كه آيه مربوط به توبه در وقت «معاينه» و پس از آن باشد. در روايت است كه انسان تا در اين دنيا قرار دارد، حتي يك لحظه پيش از مرگ مي تواند توبه كند؛ اما همين كه در حالت «معاينه» قرار گرفت؛ يعني، موقعي كه در لحظه احتضار حجاب هاي عالم آخرت برطرف شد و شخص حقايق اخروي را مشاهده كرد، ديگر در آن لحظه توبه و پشيماني سودي ندارد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللَّه مكارم شيرازي، ج 2، ص 498.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.